Inlandsbanan-Lofoten-Hurtigruten

8 Dagar. Pris fr. 10,995 kr

Sweden Norway

Norden

En fantastisk resa genom Sverige och Norge. Upplev en tur med Inlandsbanan mellan Ulriksfors och Storuman och njut av vårt vackra svenska kulturarv. Lofoten är Norge från dess mest äventyrliga sida. Höga fjäll som sträcker sig ut mot havet, fjordar mellan de mest fantastiska bergsklippor, ljusa stränder och gröna marker. Under knappt två månader lyser midnattssolen i väster. Dessutom väntar en vacker tur med Hurtigruten! Den obeskrivligt vackra naturen välkomnar oss i sitt rike.

Dag 1 Hemorten – Mora

Vi startar resan på morgonen och åker genom Kristinehamn och Filipstad. Landskapet välkomnar oss med sina otroligt vackra vyer. Vi stannar för fika/lunch på egen hand i Vansbro och fortsätter sedan mot Mora. Innan vi beger oss mot vårt hotell i centrala Mora åker vi till byn Nusnäs som är berömd för sin dalahäststillverkning. Dagen avslutas med gemensam middag på vårt hotell.

Dag 2 Mora – Strömsund

Frukost på hotellet innan vi startar vår resa mot Strömsund. Vi passerar bl.a. Älvros gamla kyrka som ligger vackert belägen vid Ljusnan. Väl i Östersund blir det stopp för att äta lunch på egen hand. Framåt sena kvällen är vi framme vid vårt hotell där middag och sköna sängar väntar på oss.

Dag 3 Strömsund – Fauske

Tidig frukost på hotellet innan det är dags för en av resans höjdpunkter. Vi kliver på Inlandsbanan i Ulriksfors. Utanför fönstren passerar vi det svenska landskapet med dess vackra natur. Tåget gör något stopp på vägen med möjlighet att köpa fika och titta på sevärdheter. Vi kommer fram till Storuman vid lunchtid där vår buss väntar på oss. Resan fortsätter västerut mot Norge och Fauske där vi stannar denna natt. Middag på hotellet.

Dag 4 Fauske – Svolvär

Frukost på hotellet innan vi åter sätter oss i bussen som denna dag tar oss ända till Svolvär. Vi åker längs den norska kusten mot Lofotenöarna. Detta område kallas i Norge för Nordland som betyder att vi är norr om Polcirkeln. Underbara vyer tillsammans med denna vackra natur. Vi passerar även Tysfjorden som är välkänt för sina späckhuggare! Framåt kvällen är vi framme i Svolvär, Lofotens huvudstad. Middag på hotellet.

Dag 5 Lofoten

Frukost väntar oss i restaurangen. Därefter kommer vår lokalguide och möter upp oss för en spännande och intressant heldag på Lofoten! Glöm ej kameran! Före vår kvällstur med Hurtigruten kommer vi att äta middag i Stamsund. Efter middagen är det dags att gå ombord på Hurtigruten och fartyget M/S Kong Harald. Färden går mellan Stamsund och Svolvär, en vacker kvällstur.

Dag 6 Svolvär – Mosjöen

Frukost på hotellet innan vår resa tar vid söderut. Vi fortsätter mot marmorstaden Fauske. Vi passerar förbi Rognan och styr in i Saltdalen, förbi den botaniskt intressanta Junkerdalen och vidare upp på Saltfjället, där vi naturligtvis gör det obligatoriska stoppet vid polcirkeln. Genom Dunderlandsdalen fortsätter resan förbi Ragna gruvor och vi kommer slutligen till Mosjöen. Middag på hotellet.

Dag 7 Mosjöen – Röros

Vi lämnar Mosjöen och åker vidare mot bergstaden Röros som är en av få gruvstäder på UNESCO:s världsarvslista. Ett aktivt och växande samhälle, berömt för sina designprodukter, konst och hantverk. Det mest fascinerande är dock att moderna människor i Röros fortfarande arbetar och bor i typiska 16- och 1700-talsbyggnader. Middag på hotellet.

Dag 8 Röros – Hemorten

Resan går mot sitt slut och det är dags att åka hem. Efter frukosten lämnar vi Röros och är i våra hemtrakter under sena kvällen.

Se våra övriga resor till Norge här