Norge med Gudbrandsdalen och Atlanterhavsvägen

4 Dagar. Pris fr. 4,295 kr

Norway

Norden

Norges vackraste vyer sträcker sig framför oss. På denna resa upptäcker vi rosornas stad Molde med sitt Moldepanorama och Atlanterhavsvägen som sträcker sig bland öar och skär mot öppna havet. Vi glömmer inte heller att ta oss en titt på Gudbrandsdalen som gömmer sina skatter i det naturvackra fjällområdet. I fjällnaturens centrum färdas vi med Raumabanen på en av Norges mest fantastiska tågsträckor! Varmt välkommen!

Dag 1 Hemorten – Hamar

Resan börjar med tidig avresa mot vårt västra grannland. Vi passerar gränsen till Norge och så småningom kommer vi till Mjösa, Norges största insjö. Härifrån kör vi norrut längs östra sidan av sjön tills vi når Öyer och vårt första övernattningshotell. Väl på plats äter vi en god middag och vilar inför kommande reseäventyr.

Dag 2 Öyer – Raumabanen – Molde

Efter frukosten lämnar vi Öyer och beger oss mot Gudbrandsdalen som ligger i Oppland fylke. Dalen sträcker sig 230 km från Lillehammer, 124 m ö.h. och upp till Lesjaskogsvatnet, 612 m ö.h. Gudbrandsdalslågen flyter genom hela området och förgyller de otroliga vyerna. Snart kommer vi också till Dombås där vi kliver ombord på Raumabanen. Banan blev slutförd 1924 och är inte elektrifierad. Den passerar nära Trollväggen och går genom Romsdalen, parallellt med Raumaälven. Ta med kameran på denna utflykt! Vi kliver av vid slutstationen i Åndalsnes och fortsätter vidare förbi Isfjorden till Åfarnäs. Nu är det inte långt kvar till rosornas stad – Molde, som i över 100 år har blivit känd för sina blomstrande rosenängar. Vi passar på och åker direkt till utsiktspunkten Varden. Här väntar det kända ”Moldepanoramat” med alla 222 fjälltoppar synliga vid bra väder. Därefter är det dags att checka in på hotellet och njuta av middagen.

Dag 3 Molde – Atlanterhavsvägen – Hamar

Idag bär det av ut till Atlanterhavsvägen. Denna väg är uppbyggd på många småöar med broar ute vid öppna havet. Ett imponerande vägbygge som ligger i ett område av Norge där naturkrafterna regerar som de själva vill! Allt från molnfri himmel och nästan vindstilla till full vinterstorm kan upplevas. Som tur är gör vi denna utflykt på sommaren, men man får sig en unik upplevelse när på året man än kommer hit. Givetvis tar vi några fotopauser bland de vackraste öarna och skären innan det är dags att vända tillbaka till fastlandet. Nu kör vi österut mot Sunndalsöra, Oppdal och över det måleriska Dovrefjället till Hamar. Här stannar vi för sista övernattningen.

Dag 4 Hamar – Hemorten

Frukost på hotellet och sedan väntar resans sista etapp. På denna resa kommer vi att göra en liten rundtur i Oslo och därefter finns möjlighet att strosa omkring lite i Norges vackra huvudstad på egen hand, kanske ta en fika på något mysigt café. Efter vårt stopp i Oslo sätter vi oss återigen på bussen och fram emot kvällen är vi tillbaka i våra hemtrakter.

Se våra övriga resor till Norge här