Norska Fjordriket med Hurtigruten

5 Dagar. Pris fr. 6795 kr

Norway

Norden

Se Norge från dess vackraste sida och bli förälskad! Vi kommer under denna natursköna resa få njuta av såväl fjordar som fjäll. Den absoluta höjdpunkten är en härlig tur med Hurtigruten på den djupblå UNESCO skyddade Geirangerfjorden. På fjället får vi följa med på en av Norges största och mest imponerande turistattraktioner som lockar besökare från jordens alla hörn, Flåmsbanan. En perfekt resa för alla som älskar vackra miljöer och äventyr.

Dag 1 Hemorten – Öyer

Vi lämnar våra hemtrakter tidigt för avresa mot Svinesund för att sedan passera gränsen till Norge. Grannlandet välkomnar oss med sina underbara panoraman och längs resvägen får vi uppleva den vackra Gudbrandsdalens vyer. Snart är vi framme vid dagens slutdestination som är Öyer. Middag på hotellet.

Dag 2 Öyer – Ålesund

Frukost och avresa norrut genom Gudbrandsdalen. Vi tar av mot Romsdalen och på vår väg genom dalen ser vi det kända fjället Trollveggen Resan går vidare längs fjorden tills vägen stiger upp mot Örskogsfjället. Vid Sjöholt når vi en ny fjord, Storfjorden, och sista etappen fram till Norges viktigaste fiskestad Ålesund. Vi checkar in på vårt hotell innan en lokalguide tar med oss på en intressant rundtur i denna vackra stad. I en stor brand 1904 ödelades hela centrum och byggdes sedan upp igen efter dåtidens moderna stil – jugendstilen. Middag på hotellet.

Dag 3 Ålesund – HURTIGRUTEN – Geiranger – Hafslo

Efter frukost är det dags att kliva ombord på Hurtigruten. Vi åker ut på vackra Geirangerfjorden som omges av snöklädda fjälltoppar, lummig grönska och vilda vattenfall. Vi ser bl. a. de kända forsarna ‘‘De Syv Söstre’’ och ‘‘Brudeslöret”. Efter en härlig båttur på ca 4 timmar är vi framme i Geiranger och startar resan mot dagens slutmål, Hafslo. Redan efter ca 10 minuters körning gör vi ett stopp för fotografering av de kända vyerna med Geiranger i bakgrunden. Vi stannar till för natten i Hafslo. Middag efter ankomst. OBS! Sen ankomst till hotellet.

Dag 4 Hafslo – Flåmsbanan – Geilo

Efter frukost går färden vidare mot nya äventyr. Vi tar färjan i Manheller över Sognefjorden till Fodnes. Vid Lærdal fortsätter vi genom den nya tunneln mot Aurland och kommer nu till Gudvangen, med vackert läge vid södra sidan av Neröyfjorden, en bifjord till Sognefjorden. Här väntar oss nya upplevelser. Dagens första äventyr blir en båttur på Neröyfjorden och Aurlandsfjorden som båda kantas av mäktiga bergstoppar. Tågresan på Flåmsbanan står näst på tur. Denna tågfärd är numera en av Norges största turistattraktioner och tar oss upp från fjorden genom dalen, tunnlar och till fjället, där tåget stannar vid Vatnahalsen. Här får vi tid till fotografering innan vi åker samma sträcka tillbaka. Tåget stannar på några väl valda platser för fotografering. Efter en dag med otroliga intryck väntar middag och sköna bäddar på Bardöla Höyfjällshotell i Geilo.

Dag 5 Geilo – Hemorten

Frukost och avresa söderut genom Numedalen mot Oslofjorden. I Sandefjord väntar Color Lines färja på oss och tar med oss över Oslofjorden till Strömstad. Ombord finns restaurang och butik. Väl framme i Strömstad åker vi vidare hemåt med många fina upplevelser i bagaget.

Se våra övriga resor till Norge här