Riga och Tallinn

6 Dagar. Pris fr. 5,875 kr

Latvia

Europa

Det finns mycket nytt och spännande att se i våra grannländer kring Östersjökusten. På denna resa besöker vi både Riga och Tallinn. Tänk att Riga tillhörde Sverige under nästan 90 år! Under stormaktstiden var Tallinn en av de största städerna för Sverige. Följ med oss och upptäck Sveriges gemensamma historia med Riga och Tallinn.

Dag 1 Hemorten – Stockholm – Tallink

Efter uppsamling fortsätter vid mot Stockholm. Givetvis kommer vi att stanna vid några tillfällen då man kan sträcka på benen eller passa på att köpa något gott att äta. Väl framme vid färjeterminalen i Värtahamnen checkar vi in på Tallink Siljas fina fartyg som kommer att ta oss till Riga över natten. Vi äter en gemensam välkomstmiddag i buffétrestaurangen. Fartygets taxfreebutik lockar till besök och därefter har vi gått om tid att umgås på dansgolvet.

Dag 2 Riga

Efter frukost lägger fartyget till i Riga och vi träffar vår lokalguide som tar oss med på en omfattande 3 timmars stadsrundtur. Riga har sedan vikingatiden haft stor betydelse som handelscentrum. Staden ligger strategiskt vid floden Daugava och var en gång en av de största och viktigaste Hansastäderna. 1621 intog svenskarna staden och landet tillhörde Sverige fram till 1710. Under vår guidning ser vi också Domkyrkan, Operan, Nationalteatern, Stora Gillet, Konserthuset och St. Peterskyrkan och mycket mer. Efter detta checkar vi in på hotellet. Vi bor mycket centralt och har därför möjlighet att utforska staden på egen hand under resten av dagen. Middag på kvällen.

Dag 3 Rundale Palace

Efter frukost åker vi söderut med vår lokalguide som denna gång tar oss till Rundale Palace som är Lettlands mest storslagna slottsanläggning och det mest betydelsefulla minnesmärket i barock och rokokostil. Palatset byggdes under 1700-talet och räknas som en av Europas vackraste. Rundale ritades av den tyska arkitekten Bartolomeo Rastrelli som under sin livstid även ritade Peterhofs palats, Katarinapalatset och Vinterpalatset som alla ligger i eller i närheten av Sankt Petersburg. Middag på kvällen.

Dag 4 Riga – Tallinn

Gemensam frukostpå morgonen. Sedan är det dags att lämna Riga. Vår resa går norrut längs den lettiska och estniska kusten. På vägen stannar vi till i Pärnu, som är Estlands fjärde största stad och grundad redan på 1200-talet. Idag är staden en viktig hamnstad och anses vara en av de vackraste badorterna längs kusten. Vi gör här ett kort stopp. Resan fortsätter ytterligare några mil och så småningom kommer vi till Tallinn. Tallinns mysigaste atmosfär lockar många turister och här finns även vi! Ta gärna en promenad i stan på eftermiddagen. Vacker arkitektur, mängder av lockande butiker och restauranger – allt detta skapar en unik atmosfär. Dagen avslutas med en middag på hotellet.

Dag 5 Tallinn – Tallink Silja

Direkt efter frukost träffar vi vår lokalguide som tar oss med på en tur i den estniska huvudstaden. En del av rundturen görs till fots så man kan beskåda hus och torn på närmare håll. Vi ser bl.a. Domberget som förr i tiden var ett säte för adelsmän och prästerskap, den berömda Alexander Nevskijkatedralen eller den vackra Domkyrkan där flera prominenta svenskar är begravda. Vi promenerar på Tallinns äldsta gata ”Långa benet” och ser ännu mer av den spännande gamla arkitekturen. Snart är det dags att inkvartera oss i våra hytter på färjan till Stockholm. Ombord äter vi gemensam middag. Förhoppningsvis finns det lite ork kvar för en svängom eller en drink i baren.

Dag 6 Stockholm – Hemorten

Vi ankommer till Stockholm på morgonen, men innan fartyget lägger till har vi ätit en god frukost ombord. Vår chaufför tar oss sedan hemåt och i bagaget har vi massor av nya upplevelser, minnen och intryck.