Meissen – Spreewald – Dresden

5 Dagar. Pris fr. 5,995 kr

Germany

Europa

Följ med på en unik resa till Tyskland! UNESCO har beskyddat Spreewald som ligger ca 10 mil sydost om Berlin och kallas för ”Brandenburgs Venedig” tack vare sina 150 mil vattenvägar runt floden Spree. Här åker vi stakpråm på kanalerna och äter en välsmakande lunch på ett av de trevliga värdshusen i området. Vi bor i vackra Dresden – ”Florens vid Elbe”. Inte nog med detta – vi får även uppleva porslinstaden Meissen.

Dag 1 Hemorten – Henningsdorf

Efter upphämtning i Sverige tar vi oss via Danmark och två färjeöverfarter till Tyskland och kommer under kvällen till vårt hotell i utkanten av Berlin. Efter incheckning serveras vi en middag.

Dag 2 Henningsdorf – Meissen – Dresden

Efter en god frukost åker vi till Meissen nordväst om Dresden. Meissen är synonymt med porslinsfigurernas fulländade skönhet. Staden är känd över hela världen för sitt porslin med de korslagda blå svärden som kännetecken. Om man besöker den 1000 år gamla staden märker man dock snart att den har mer än bara fint porslin. Vi tar en titt på det sengotiska rådhuset och 1400-talskyrkan Frauenkirche som såtar med världens äldsta klockspel i porslin. Vi börjar vårt besök i Meissen med en trevlig lunch på restaurang Domkeller, vi sitter uppe på den fina terrassen (om vädret tillåter) med utsikt över staden. Vi får åka med den fina panoramahissen som tar oss upp till utsiktsplatsen. Efter lunch gör vi ett intressant besök på den berömda porslinsfabriken som tillverkat porslin i Meissen i över 300 år! Staatliche Porzellan Manufaktur är den första porslinsfabriken i Europa. Vi beundrar ett fantastiskt handarbete och lär oss alla steg i porslinstillverkningsprocessen. Middag på hotellet.

Dag 3 Dresden

Efter frukosten tar vår reseledare oss med på en rundtur i staden. Dresden bjuder på en unik blandning av nytt och gammalt. Staden förstördes till stora delar under andra världskriget men man har lagt mycket tid och pengar på att återställa den ursprungliga charmen. Runt Theaterplatz och Brülsche Terasse ligger de magnifika palatsen och det statliga muséet med stora konstskatter. Vi ser bl. a. Frauenkirche, Zwingerpalatset och Semperoperan. Zwingerpalatset är en av de mest imponerande barockbyggnaderna i Tyskland och har en fantastisk skattkammare. Efter en intressant tur äter vi gemensam lunch. Resten av dagen finns möjlighet att ge sig ut på egna upptäcktsfärder.

Dag 4 Spreewald – Rostock

Utcheckning från hotellet efter frukosten. Idag utforskar vi skogs- och naturskyddsområdet Spreewald som har en rik flora och fauna. De som från början slog sig till ro här var sorber. Folket försörjde sig på jordbruk och än idag är gurka och palsternacka en viktig inkomstkälla. Sorberna är ättlingar till västslaviskt folk. De lever fortfarande i området, ganska isolerat, och vårdar sina traditioner samt det gamla språket. Dagens största attraktion är en tur genom kanalsystemet med stakpråm en s. k. Kahn. Halvvägs kommer vi att stanna för en härlig lunch på ett av värdshusen och fortsätter sedan tillbaka. Färd mot Rostock, incheckning och middag på vårt hotell.

Dag 5 Rostock– Hemorten

Efter avslutad frukost på hotellet är det dags för denna resans sista etapp. Nöjda och glada tar vi under kvällen farväl av våra trevliga reskamrater. På återseende!

Se våra övriga resor till Tyskland här