Tyska Pärlor

4 Dagar. Pris fr. 3,995 kr

Germany

Europa

Följ med till de pittoreska städerna Wismar och Schwerin i delstaten Mecklenburg-Vorpommern i norra Tyskland. Vi bor i Hansastaden Wismar på 4-stjärniga Wyndham Garden som ligger i lugna och rofyllda omgivningar utanför Wismar. Staden finns upptagen på Unescos världsarvlista och den historiska anknytningen till Sverige firas under Schwedenfest” i augusti varje år. Schwerin är en stad som verkligen charmar sina besökare. Här finns det mesta för en lyckad resa, en inbjudande gammal stadskärna, slingrande gränder och vackra torg, kantade av byggnader från flera epoker. Dessutom är allt i originalskick eftersom inget förstördes under andra världskriget.

Dag 1 Hemorten – Wismar

Tidig morgon stiger vi ombord på vår bekväma buss och rullar söderut. Vi kör över Öresundsförbindelsen till vårt grannland Danmark. Vidare går färden till Gedser, där färjan väntar för att ta oss till Rostock i Tyskland.  Vi fortsätter dagen med en avstickare till den underbara kurorten Bad Doberan och badorten Kühlingsborn. Vi njuter av den finkorniga vita sandstranden innan vi fortsätter de sista milen till vårt bekväma hotell. Här välkomnas vi med en välsmakande middag!

Dag 2 Wismar

Idag ska vi ta en närmre titt på UNESCO-orten Wismar och lära känna staden under en stadspromenad. Wismar präglas av marknadsplatsen med sina vackra gavelhus och det äldsta borgarhuset Alter Schwede.  Wismar har 350 byggnadsminnesmärken och siluetten av den gamla stadskärnan präglas av gotisk stil och barock. Under dagen besöker vi Hanse Sektkellerei och får pröva deras mousserande vin på plats i den 350 år gamla vinkällaren. Vi avrundar dagen med en god middag på hotellet.

Dag 3 Schwerin

Vi startar dagen med en god och stärkande frukost. Vi sätter oss sedan i bussen och åker till de sju sjöarnas stad Schwerin som stoltserar med sitt slott som ligger på en ö mitt i staden. Vår reseledare tar med oss på en rundtur i denna historiska stad. Vi hinner med ett besök i såväl slottsträdgården som i Schwerins vackra slott. Under eftermiddagen tar vi oss en båttur med stadens vita flotta. Sedan bär det av tillbaka till vårt hotell i Wismar. Middag på kvällen.

Dag 4 Wismar – Hemorten

Efter en stärkande frukost lämnar vi Wismar för den här gången och rullar norrut. Nöjda och glada tar vi under kvällen farväl av våra trevliga resekamrater. På återseende!

Se övriga resor till Tyskland här