Skip to main content

Resevillkor

Hej!
Nedan finner du våra särskilda villkor som ersätter eller kompletterar Allmänna villkor för paketresor. Vi ber Er vänligen läsa igenom dessa noga. De kan bespara Dig och oss en mängd överraskningar. De allmänna villkoren för paketresor finns på vår hemsida.

Bokning av resa
Bokning av våra resor sker direkt hos oss på telefon eller via internet. När vi får Din anmälan per telefon, skickar vi faktura/resebevis med betalningsinformation ang. anmälningsavgift och slutlikvid. Kontrollera noga att allt stämmer med den bokning Du gjort. Glöm inte att meddela vid bokningstillfället om Du är allergiker av något slag eller har önskemål om speciell mat. Meddela alltid medtagande av eventuella hjälpmedel såsom rullator, rullstol, barnvagn eller liknande. På de resor som inkluderar övernattning baseras priset på del i dubbelrum/dubbelhytt. Vid bokning av enkelrum/enkelhytt tillkommer ett tillägg, se resp. faktaruta. I våra priser ingår ej måltidsdrycker, entréavgifter samt extrautflykter som ej är med i faktarutan intill respektive resa.

Betalning
Anmälan är bindande så snart muntlig eller skriftlig beställning är gjord. Detta betyder att Du tar fullt betalningsansvar för Din bokning. Nu börjar även avbokningsreglerna gälla. Anmälningsavgiften på 200:- ska betalas 7 dagar efter bokningstillfället. Slutbetalning ska göras senast 20 dagar före avresa. För teater- och evenemangs-resor kan annan anmälningsavgift gälla. Vi skickar inte några biljetter till Dig, dem får Du av chauffören.

Avbeställningsskydd
• 1-dagarsresor Ingår
• Övriga resor 200: -

Avbeställningsskyddet måste bokas på vid bokningstillfället! Förutom en expeditionsavgift på 300:-/bokning, är våra kunder härigenom skyddade mot avbeställningskostnader enl. Allmänna Resevillkoren. Avbeställning måste ske före resans påbörjande och ska kunna styrkas med intyg från läkare om att resan ej kan genomföras. Läkarbesök ska göras senast avresedagen. Detta gäller även på 1-dagarsresor!
OBS! På alla teater- och evenemangsresor tillkommer kostnad för ej sålda biljetter, vid alla avbokningar oavsett orsak.

Avbeställningskostnader vid ej avbeställningsskydd
1. Avgift vid avbokning mer än 30 dagar före avresan 200:- per person.
2. Sker avbeställning 14-30 dagar före avresan, erlägges 25% av resans pris, dock lägst anmälningsavgiften.
3. Sker avbeställning 9-13 dagar före avresan erlägges 50% av resans pris.
4. Sker avbeställning 8 dagar eller senare ska resenären betala hela resans pris.
En expeditionsavgift tillkommer alltid med 300:-/bokning vid avbokning av resa utöver ovanstående kostnader.
OBS! Utebliven betalning innebär inte automatisk avbokning!

Avbokning vid gemensam inkvartering
Resenär som har avtalat om gemensam inkvartering (rum/hytt) med en annan resenär är skyldig att erlägga inkvarteringstillägg (t.ex. enkelrumstillägg) då medresenären har avbokat sin resa.

Påstigning / Avstigning
Du måste stiga på bussen på den plats Du angivit vid bokningen. Det är inte säkert att vi har påstigning på alla platser enligt tidtabellen, och är det inga resenärer anmälda på en viss plats, angör inte bussen den platsen. Kontrollera noga på Din bekräftelse att anslutningsplatsen stämmer med Dina önskemål. Vi uppmanar alla att vara ute i god tid vid påstigningsplatserna. Skulle bussen av någon anledning vara sen, stanna kvar tills bussen kommer! Vi reserverar oss för eventuella ändringar av påstigningstider. Vid avstigning kontrollera noga att Du har med Dig Din resväska, jacka, paraply, plånbok, telefon och övriga tillhörigheter. Har du frågat oss om hemkomsttiden, vill vi än en gång göra Dig uppmärksam på att det endast är en ungefärligt beräknad tid Du har fått. Det går aldrig att fastställa exakt när bussen kommer tillbaka till Din hemort. Vi lämnar ingen tidsgaranti på hemkomsten då det ofta förekommer avvikelser. Du får därför räkna med att vara flexibel när det gäller Din privata anslutning från avstigningsplatsen och hem.

Våra bussar
Resorna genomförs med moderna långfärdsbussar utrustade med toalett och luftkonditionering. Resenärer med funktionshinder måste själva kunna gå ombord på bussen. OBS! På våra resor oavsett resmål kan inga platsreservationer göras, undantaget om det finns ett läkarintyg som styrker att åkomman kräver en viss placering i bussen.

Bagage
Vi har gott om plats för bagage i de moderna bussarna, vilket innebär att en stor resväska + ett handbagage per person inte är några problem. Problem uppstår dock om alla handlar enligt de nya generösa bestämmelserna för införsel av alkohol. Framför allt blir det problem med bussens tillåtna totalvikt. Totalvikt för bagage, inkl eventuella inköpta varor är 30 kg på våra bussresor. Du som resenär ansvarar själv för Dina tillhörigheter, liksom transport av Ditt bagage från bussen till och från hotellrummet. Kontrollera noga att Du inte glömmer något. Det kan vara besvärligt att återfå kvarglömda effekter. Om Du trots allt skulle glömma något hjälper vi till att efterforska sakerna till självkostnadspris. OBS! Det finns särskilda bestämmelser för maxvikt på våra shoppingresor, se under resp. resa!

Våra hotell
Alla rum på våra hotell har dusch/wc (med reservation för några av rummen på Härjedalsresan). Priserna är baserade på del i dubbelrum. På varje hotell finns ett begränsat antal enkelrum reserverade. Trebäddsrum eller familjerum på förfrågan. Vi reserverar oss mot hotellbyte som sker utanför vår kontroll. OBS! På vissa hotell kan ett dubbelrum ha en grandlit säng (160 x 200 cm) med ett gemensamt stort täcke.

Våra reseledare
Vi anlitar erfarna och kunniga reseledare. Naturligtvis har reseledaren möjlighet att med utgångspunkt från destination och innehåll sätta sin egen prägel på resan.

Kost
De måltider som ingår i resans pris finns angivna i resefaktarutan vid respektive resa. För er som önskar specialkost måste detta meddelas i god tid före avresan. Vi kan dock inte garantera att hotell-/restaurangköken kan tillgodose alla allergier. Tips! Om du är glutenallergiker rekommenderar vi er att medta eget bröd på resor utomlands. Tänk på att matkulturen varierar beroende på vilket land ni väljer att resa till.

Pass, visum och vaccination
För utlandsresor ska resenär vara försedd med giltigt pass. Resenär som ej är svensk medborgare ska anmäla detta vid bokningen. Resenären ansvarar själv för att nödvändiga visum och andra handlingar ordnas. Resenären ansvarar också för att ha nödvändiga vaccinationer som krävs på resmålet.

Reklamationer
Vi hoppas givetvis att Du inte ska finna anledning till klagomål! Om så ändå är fallet, ska ev. fel och brister omgående anmälas till färdledaren på resan, så denna har möjlighet att avhjälpa felet, annars kan kompensation ej krävas efter hemkomst! Klagomål till researrangören ska ske skriftligen och senast 30 dagar efter avslutad resa.

Genomförande av resa
Inställande av 1-dagarsresa på grund av för få deltagare, meddelas resenären senast 2 dagar före avresan. På 2- och 3-dagarsresor meddelas resenären senast 7 dagar före avresan och på längre resor, senast 14 dagar före avresan. Resa genomförs vid minst 20 anmälda deltagare.

Jourtelefon 
När kontoret är stängt kan Du i BRÅDSKANDE ÄRENDEN t ex vid sen avbokning eller om bussen inte kommer, nå oss på vår jourtelefon: 070–5302480. Du kan tyvärr inte boka in någon resa eller göra ändringar i Din bokning när Du ringer vår jourtelefon. För bokning och information vänd Dig gärna till oss på kontoret, vi har öppet helgfria vardagar måndag-torsdag kl. 08.00 – 17.00 och fredag 08.00 – 14.30 och nås på tel: 0515-300 66. Det går också bra att skicka oss ett e-mail på: info@skaraborgsresor.se, och kika också gärna på vår hemsida: www.skaraborgsresor.se

Vi hjälper gärna till med alla bokningar oavsett om du reser på egen hand eller i större sällskap. Välkommen!

Med reservation för tryckfel och ändringar i programmet.

Fritextsökning