Skip to main content

Istrien

Kroatiska halvön Istrien liknas närmast vid ett Italien i miniatyr. Silverglänsande olivlundar, välskötta vinodlingar och uråldriga byar avlöser varandra. Halvön intog häromåret en hedrande andra plats på Lonely Planets lista över ”Bästa resmål”. Den trevliga orten Porec är en idealisk plats för en perfekt semester!

Med sin charmiga medeltida stadskärna och kristallklart vatten är Porec lika bildskön som ett vykort. Gamla hus från olika epoker, kullerstensgränder och kyrkor är något som kännetecknar staden. Mitt i stan ligger basilikan St Euphrasius från 500-talet, som är ett av alla minnen från romarna och den kristna tiden. Våra dagar i Porec består av flertalet utflykter men också av sol, bad och egentid.

Fritextsökning

Dagsprogram

• Dag 1: Hemorten - Rostock

Väl ombord på vår bekväma buss lär vi känna våra nya medresenärer. Vi rullar genom Danmark och Tyskland och snart når vi vårt bekväma övernattningshotell där middag och sängar väntar!

• Dag 2: Rostock - Erlangen

Morgonen startar med en god och stärkande tysk frukost innan vi fortsätter resan. Framåt kvällen rullar vi in i Erlangen där vi checkar in på vårt hotell. Middag på hotellet.

• Dag 3: Erlangen - Porec

Efter frukost sätter vi oss tillrätta för sista sträckan ner till Kroatien och Porec. Under dagen åker vi in i Kroatien och kan njuta av underbara vyer över Istrien med sin vackra natur, hisnande höga berg, turkosblått vatten och gröna pinjeskogar. Tidig kväll når vi Porec. När vi checkat in på vårt trevliga hotell är det bara att koppla av och njuta. På kvällen är det dags för en god middag tillsammans med våra nya vänner.

• Dag 4: Porec och Motovun

En stärkande frukost i magen och vi är redo att börja våra äventyr på Istrien. Tillsammans med vår lokalguide börjar vi upptäcka Porec. Med sin charmiga medeltida stadskärna och kristallklart vatten är Porec lika bildskön som ett vykort. Gamla hus från olika epoker, kullerstensgränder och kyrkor är något som kännetecknar staden. Mitt i stan ligger basilikan St Euphrasius från 500-talet, som är ett av alla minnen från romarna och den kristna tiden.

Vi åker vidare till den medeltida staden Motovun som är beläget på en bergstopp 277 meter över havet. Tack vare dess position får man en otrolig utsikt över stora delar av Istrien härifrån. De 500 invånare som bor här livnär sig främst på turism men även vin och tryffelodling. Speciellt tryfflarna, som de hittar i skogen runt berget med sina tryffelhundar, spelar stor roll för Motovun idag. Det mesta i staden är relaterat till tryfflar, restaurangerna serverar tryffelrätter och i butikerna kan man provsmaka tryffel. På kvällen samlas vi för gemensam middag på hotellet.

• Dag 5: Porec - Ledig dag

Denna dag kan vi njuta av Porec på egen hand. Hotellet ligger precis vid havet och har även en egen pool. Porec stad ligger ca 2,5km från hotellet om man hellre vill ta sig dit. Vi samlas åter på vårt hotell för middag på kvällen.

• Dag 6: Utflykt Brioni

Nationalparken Brioni är dagens besöksmål. Brioni är en ögrupp som omfattar två större öar och 12 mindre öar och vattnet runtomkring är fridlyst. Ögruppen är känd för sin välbevarade natur – den flikiga kusten och välbevarade medelhavsvegetation som delvis är utformad som en landskapspark. Platsen, som är ett kulturarv från den romerska och bysantinska perioden, har varit ett attraktivt besöksmål för aristokratin och världsledare i över 100 år. Middag på hotellet avslutar denna dagen.

• Dag 7: Porec - Ledig dag

Även denna dag är tiden fri till att spendera som man vill. Från stan går det badbåtar till öarna Sveti Nikola och Isabella om man inte vill stanna kvar i Porec. Strosa runt mellan krogar, charmiga glasscaféer och barer med livemusik. Kanske blir dagens lunch nyfångad grillad fisk eller pasta med vildsparris och tryffel från Istriens skogar? På kvällen äter vi middag på hotellet tillsammans.

• Dag 8: Groznjan - Matosevic - Bale

Frukosten är intagen och det är dags att utforska omgivningarna runt om Porec. Vi besöker Groznjan som är en liten stad med stor kulturell betydelse både för Kroatien men även internationellt. Sommarmånaderna här är intensiva när staden förvandlas till en konstnärlig bikupa. Sommarmusikhögskolor och konstnärliga dans- och dramaverkstäder går under ledning av kända experter, lärare och andra kända namn inom musik, konst och drama. Vi gör ett besök på vingården Matosevic i Kruncici och får också smaka på deras viner. Färden fortsätter till Bale med sina 2400 soltimmar per år. Bale har, förutom perfekta klimatförhållanden, en intressant gammal stadskärna med vackra 1400-tals hus och ett rikt kulturellt utbud. På kvällen avnjuter vi en middag på hotellet i glada vänners lag.

• Dag 9: Porec - Ledig dag

Sista dagen i Porec spenderar vi på egen hand. Slappa på stranden eller ta en sväng i souvenirbutikerna och bara ta in det sista av Kroatien för denna gång. Gemensam middag på hotellet.

• Dag 10: Porec - Bayreuth

Underbara dagar i Porec och dess omgivning har nu kommit till sin ändå och bussen rullar nu norrut igen. Vi tar sikte på Bayreuth i Tyskland och vårt hotell. Middag äter vi tillsammans på hotellet.

• Dag 11: Bayreuth - Rostock

Frukosten är intagen och vi åker vidare mot Rostock där vi ska bo vår sista natt. Vi äter vår sista middag tillsammans på hotellet.

• Dag 12: Rostock - Hemorten

Dags att ta farväl av varandra. Fyllda av nya reseminnen rullar vi de sista milen hemåt. Vi ses snart igen!

Karta

Hotell

Övernattning dag 1 - 2

Hotel Sportforum
Hotel Sportforum i Rostock är ett relativt nytt hotell som ligger intill Ostseestadion. Rummen är inredda med idrottstema och har tv, eget badrum med dusch och gratis WiFi. I restaurangen serveras fär...

Övernattning dag 2 - 3

NH Erlangen
NH Erlangen är ett 4-stjärnigt hotell. Rummen är rymliga och har platt-TV med satellitkanaler och i badrummet finns hårtork och regndusch. På hotellet finns även ett gym med bastu som man kan använda...

Övernattning dag 3 - 10

Crystal Sunny Hotel by Valamar
Crystal Sunny Hotel by Valamar ligger i en pinjelund vid havet. Hotellet ligger ca 200 meter från klapperstensstränderna i Porec. Hotellet har en utomhuspool, tennisplan, beachvolleyplan och gratis Wi...

Övernattning dag 10 - 11

Arvena Kongress Hotel
Arvena Kongress Hotel är ett 4-stjärnigt hotell som erbjuder eleganta och mysiga rum. Hotellet ligger i Beyreuth, mellan höglandet Fränkische Alb och bergskedjan Fichtelgebirge. Restaurangen erbjuder...